Hallo, ik ben Kira en ik kan nooit ergens normaal naar kijken. Als vormgever bekijk ik de wereld door een visuele bril: elk verhaal, detail en elke plek kan de basis zijn voor een ontwerp.
Vertel me jouw verhaal, en ik probeer te begrijpen wat jou drijft. Wat écht belangrijk is. Zo vang ik de essentie en vertaal ik die naar mijn eigen taal: vormentaal. In mijn beeldtaal zoek ik naar een mix van puur en tijdloos; ontwerpen zonder overbodige franje, maar altijd met karakter. Mijn stijl is minimalistisch, maar nooit vlak: er zit altijd een laag onder. Soms zichtbaar, soms voelbaar.
Ik werk graag intuïtief, maar met oog voor detail. Ik hou van contrast: tussen strak en speels, tussen structuur en verbeelding. En ik denk graag in beelden die je net even anders laten kijken.
Mijn specialiteit is het ontwerpen van proefschriften. Ook ontwerp ik boekomslagen en huisstijlen en maak ik onder meer geïllustreerde (geboorte)kaartjes, prints, posters en andere producten om de geboorte van jullie kind te vieren. Vanuit mijn studio in Maastricht werk ik met pen, penseel en pixels – en als ik niet aan het ontwerpen ben, dan struin ik door het bos met mijn twee zoontjes of wandel ik met hond Bonnie – zij zorgt ervoor dat ik op tijd achter mijn bureau vandaan kom.
Ik heb een zwak voor planten: ik blijf ze kopen, al overleven ze niet allemaal… Toch worden het er steeds meer. En de kringloopwinkel? Mijn absolute favoriet. Ik ben dol op vintage spullen en vind altijd wel een plekje voor iets dat ik niet nodig heb. Verder kijk ik graag naar andere vormen van creativiteit: in films, musea of gewoon op straat.
Mijn route naar dit vak was er een van enkele omwegen. Eerst koos ik voor de Hotel Management School, daarna volgde een wereldreis – het avontuur lonkte. Maar hoe verder ik ging, hoe duidelijker het werd: ik wil maken. Terug in Nederland volgde ik mijn intuïtie. Aan het Design Atelier in Hasselt begon het echt: daar mocht ik ontdekken en experimenteren met beeld, vorm en materiaal, illustratie, grafisch ontwerp, en het visueel vertellen van verhalen.
Het fijne van visueel werk is dat je direct ziet wat ik maak. Op het eerste gezicht een minimalistisch ontwerp, maar daaronder zit een tweede laag waarmee ik jouw thematiek ook symbolisch verbeeld. Ik vind dat een design pas zijn doel bereikt als het meer zegt dan het visueel voor de hand liggende. Natuurlijk, het moet stilistisch kloppen en aansprekend zijn. Maar dat onderliggende verhaalniveau voegt juist dat extra aspect toe dat het ontwerp persoonlijk, bijzonder en helemaal af maakt.
Neem dit proefschrift over de Amsterdamse zedenzaak. De gezinnen waren jarenlang onder behandeling bij een psycholoog. Wat opviel: ondanks het diepe leed, vertelden velen dat ze juist sterker uit de ervaring zijn gekomen.
Op het oog zie je in dit ontwerp grachtenpanden en gouden lijnen. Inspiratie voor deze lijnen vond ik in de Japanse kunstvorm Kintsukuroi – een techniek waarbij gebroken keramiek met goud wordt gerepareerd. De breuken die zichtbaar blijven, worden niet verborgen, maar geheeld met goud.
De gouden lijnen staan voor mij symbool voor het omarmen van imperfecties en het zichtbaar en waardevol repareren als een teken van herstel, veerkracht en schoonheid door het verstrijken van de tijd. De delicate glans, de ruwe randen en de voelbare ‘scheuren’ geven het ontwerp niet alleen een visuele dimensie, maar maken het ook tastbaar. Wanneer je er met jehand overheen strijkt, voel je de kwetsbaarheid die, juist door de breuken, iets krachtigs en moois heeft gekregen.